Van Mankement tot Talent
info

Je hebt het minimaal aantal bereikt

Winkelwagen (0)

Er zijn nog geen producten in uw winkelwagen geplaatst.

2020/01/31 | RekenTrapperS in het 4de, 5de en 6de leerjaar

2020/01/31 | RekenTrapperS in het 4de, 5de en 6de leerjaar
2020/01/31 | RekenTrapperS in het 4de, 5de en 6de leerjaar

Getallenkennis, hoofdrekenen met cirkels, breuken en decimalen

€ 121,00
Prijs per deelnemer

 

Velden met een * zijn verplichte velden
Aantal: 
Bestellen

Wanneer? Vrijdag 31/01/2020 van 9u15 tot 15u45
Waar? 
Jeugdherberg de Blauwput, Martelarenlaan 11A, 3010 Leuven. De jeugdherberg ligt aan de achterkant van het station van Leuven en is dus makkelijk met het openbaar vervoer te bereiken
TIP: Gebruik de KMO-portefeuille en krijg 40% terugbetaald.
Wat voorzien wij? Koffie/thee, water, broodjeslunch
Wat neem je mee?

  • Een doosje met geldstukken: 1 x 2 euro, 1 x 1 euro, 2 x 50 cent, 5 x 20 cent, 10 x 10 cent, 5 x 5 cent, 5 x 2 cent, 5 x 1 cent
  • Set speelkaarten
  • Een lintmeter (liefst met kleuren per tiental, geen rolmeter)
  • Een schaar
  • Velledabord of plastiekmapje met wit karton of wit papier erin en velledastift of drooguitwisbare stift en wisdoekje

RekenTrapperS of RTS is een krachtige en innovatieve rekenmethode voor kinderen met en zonder rekenproblemen. RTS 4, 5 en 6 biedt modules die zowel klassikaal als in individuele rekentrajecten ingezet kunnen worden voor leerlingen tussen 10 en 14 jaar en in basiseducatie. De technieken van RTS zijn krachtige rekentechnieken die het inzicht versterken. De werkvormen steunen op contextueel rekenen en coöperatief en zelfsturend leren.

Getallenkennis, hoofdrekenen met cirkels, breuken en decimalen

In deze studiedag komen de aspecten hoofdrekenen, efficiënt cijferen, herleidingen, getalkennis in combinatie met decimalen, breuken en procenten en contextuele rekenvaardigheden aan bod.

  • In hoofdrekenen ligt de nadruk op het getalinzicht en inzicht in de verticale structuur bij het leren rekenen. Dit versnelt het rekenproces.
    Hierdoor is minder tijd en energie nodig voor het hoofdrekenen en komt er meer tijd vrij voor complexere vormen van rekenen.
  • Cijferen kan gebruikt worden om bij leerlingen de zelfcontrole en het nauwkeurig leren werken actiever aan bod te laten komen.
    Bij het aftrekken en delen bieden we varianten aan zodat leerlingen die hardnekkige rekenproblemen hebben veel sneller kunnen aftrekken.
  • Decimalen, breuken en procenten vormen de hoofdbrok van het rekenaanbod in 456. Door deze vormen sterker te integreren zien we meer leerlingen een hoger niveau bereiken. Het breukenschema met de systematische stappen is een voorbeeld van een algoritme dat bruikbaar blijft tot einde secundair en krachtig werkt vanaf het 4de lj.
  • Deze onderwerpen laten toe sterk in te zetten op contextueel materiaal als meten, lintmeter, lat, geld, prijsfolders, kortingen, ... en leerlingen verbanden te leren zien.
  • De werkvorm is zelfsturend en coöperatief leren met veel ruimte voor peer-tutoring en peer-coaching.

Herleidingen in metend rekenen is een ideaal onderwerp om het contextueel exploreren en coöperatief leren motiverend in te zetten voor leerlingen.
De voorbeelden kan je meteen toepassen in eigen klasomgeving.

Sabine Hechtermans is rekencoach in het buitengewoon onderwijs type basisaanbod, ondersteuner in een ondersteuningsnetwerk en medewerker aan RTS. Zij heeft heel wat relevante ervaring in rekenen en werkt dagelijks met leerlingen met bijzondere noden.

Cursisten geven aan een andere kijk te krijgen op wiskunde en zin te hebben de vele praktische tips en oefeningen ook met hun leerlingen uit te proberen.

Doelgroep:
Volg de intensieve reeks 'Rekencoach' als je je wil verdiepen in rekenen en rekenstoornissen en de aanpak ervan.
Ook interessant voor scholen die RTS willen integreren als klasmethode of voor differentiatie.

Deze website gebruikt zowel functionele als niet-functionele cookies. Meer info in onze Privacy Policy.