Van Mankement tot Talent
info

Je hebt het minimaal aantal bereikt

Winkelwagen (0)

Er zijn nog geen producten in uw winkelwagen geplaatst.

2019/10/03 | Lezen en spelling voor leerlingen met dyslexie en taalproblemen

2019/10/03 | Lezen en spelling voor leerlingen met dyslexie en taalproblemen
2019/10/03 | Lezen en spelling voor leerlingen met dyslexie en taalproblemen

Lezen en spelling voor leerlingen met dyslexie en taalproblemen

€ 121,00
Prijs per deelnemer

Voorraad : 50

Velden met een * zijn verplichte velden
Aantal: 
Bestellen

Wanneer? donderdag 03/10/2019 van 9u15 tot 15u45
Waar?  Eureka Expert, Diestesteenweg 57, 3210 Linden
Wat voorzien wij? Reader, Koffie/thee, water, broodjeslunch
Tip: Gebruik de KMO-portefeuille en krijg 40% terugbetaald.
Wat neem je mee? 

  • Eventueel het boek "Als Spelling een Kwelling is", deel 2, Cooreman & Bringmans, De Boeck (uitgave 2012). Mogelijkheid om ter plaatse aan te kopen.
  • 10-tal blokken (damstenen of legoblokken minimum 2 kleuren).

 

Eureka Onderwijs ontwikkelt al meer dan 20 jaar technieken die spelling hanteerbaar maken voor spellingzwakke leerlingen. We motiveren de leerkracht om op een verfrissende manier aan spelling te werken en om de vooruitgang van leerlingen te zien. De vorming is sterk praktijkgericht. Met de aangeleerde technieken kun je direct aan de slag, individueel of klassikaal. We focussen op leerlingen van 9 tot 16 jaar.

Astrid Deblock (logopedist en leerkracht Engels/Nederlands bij Eureka) heeft ruime ervaring zowel individueel als in klasverband.

Tijdens deze studiedag worden de effectiefste stappenplannen behandeld.
Voor spelling starten we met de blokkenmethode, een multisensoriële aanpak. Voor werkwoorden en zelfcontrole ligt de focus op het de methode van hole@dokola.dt. De compenserende aanpak met Sprint/Wody/Kurzweil komt via beeldmateriaal in reële contexten aan bod. Tot slot gaan we ook in op het gebruik van Word in de klas bij geïntegreerde opdrachten waarbij spelling en spellingcontrole slechts een deel van de opdracht zijn.
De leesstrategieën worden geïntegreerd in W.O. of domeinen zoals aardrijkskunde, techniek, geschiedenis en natuurwetenschappen.


Wat zijn de doelen van deze studiedag?

  • Je hebt ervaren hoe het is om lees- en/of spellingsproblemen te hebben
  • Je leert de problemen in kaart te brengen en actief op te sporen
  • Je leert concrete technieken om het lezen te stimuleren
  • Je leert differentiëren voor zwakke en sterke lezers
  • Je krijgt inzicht in compenserende hulpmiddelen
  • Je leert verschillende leestechnieken gebruiken
  • Je krijgt schema's en hulpmiddelen die je meteen kan inzetten bij je leerlingen
  • Je leert spelling ontcijferen op basis van handige stappenplannen
  • Je leert via eenvoudige materialen (blokken) spellingsregels multisensorieel uit te leggen
Wat vonden deelnemers het leerrijkst? 
  • Naast 'taal' kwam ook lezen & spellen. Aanbod = interessant.
  • De diepere achtergrond van de taal. Dat herhaling toch zinvol is en dat woordenschat aanleren de basis voor het latere lezen is.
  • Bruikbare tools & werkvormen -> inspirerend + effectief. 
  • Blokkenmethode.
  • Leuke, bruikbare tips om te gebruiken i/d klas.
  • Praktische tips: werken met blokken.
  • Info over woordenschatuitbreiding.

Deze website gebruikt zowel functionele als niet-functionele cookies. Meer info in onze Privacy Policy.