Van Mankement tot Talent
info

Je hebt het minimaal aantal bereikt

Winkelwagen (0)

Er zijn nog geen producten in uw winkelwagen geplaatst.

2020/02/07 | 4, 5 en 6 | getallenkennis, hoofdrekenen met cirkels, breuken en decimalen

2020/02/07 | 4, 5 en 6 | getallenkennis, hoofdrekenen met cirkels, breuken en decimalen
2020/02/07 | 4, 5 en 6 | getallenkennis, hoofdrekenen met cirkels, breuken en decimalen

RekenTrapperS in 4, 5 en 6 | getallenkennis, hoofdrekenen met cirkels, breuken en decimalen

€ 121,00
Prijs per deelnemer

Voorraad : 18

Velden met een * zijn verplichte velden
Aantal: 
Bestellen

RekenTrapperS of RTS is een krachtige en innovatieve rekenmethode voor kinderen met en zonder rekenproblemen. RTS 4, 5 en 6 biedt modules die zowel klassikaal als in individuele rekentrajecten ingezet kunnen worden voor leerlingen tussen 10 en 14 jaar en in basiseducatie. De technieken van RTS zijn krachtige rekentechnieken die het inzicht versterken. De werkvormen steunen op contextueel rekenen en coöperatief en zelfsturend leren.

Tijdens deze studiedag komen de aspecten hoofdrekenen, efficiënt cijferen, herleidingen, getalkennis in combinatie met decimalen, breuken en procenten en contextuele rekenvaardigheden aan bod.

Bij hoofdrekenen ligt de nadruk op het getalinzicht en inzicht in de verticale structuur bij het leren rekenen. Die inzichten versnellen het rekenproces. Hierdoor is er minder tijd en energie nodig voor het hoofdrekenen en komt er meer tijd vrij voor de complexere vormen van rekenen.

Cijferen kan gebruikt worden om zelfcontrole en nauwkeurig werken te stimuleren bij leerlingen. Bij het aftrekken en delen bieden we varianten van het cijferen aan, zodat leerlingen die hardnekkige rekenproblemen hebben veel sneller kunnen aftrekken.

Decimalen, breuken en procenten vormen het hoofddeel van het rekenaanbod in 456. Door deze rekenvormen sterker te integreren, zien we meer leerlingen een hoger niveau bereiken. Het breukenschema met de systematische stappen is een voorbeeld van een algoritme dat bruikbaar blijft tot einde secundair en krachtig werkt vanaf het 4de leerjaar. Bij deze rekenvormen kan er gemakkelijk ingezet worden op het leren inzien van verbanden en op het gebruik van contextueel materiaal als lintmeters, latjes, geld, prijsfolders, kortingen, ... De werkvorm is zelfsturend en coöperatief met veel ruimte voor peer-tutoring en peer-coaching.

Herleidingen in metend rekenen zijn een ideaal onderwerp om het contextueel exploreren en coöperatief leren motiverend in te zetten voor leerlingen. De voorbeelden kan je meteen toepassen in eigen klasomgeving.

Lucas Hermans (logopedist, leerkracht wiskunde en ICT'er) geeft enthousiast uitleg hoe je technieken of modules van RTS kan inzetten in je eigen klasomgeving. Cursisten geven aan een andere kijk te krijgen op wiskunde en zin te hebben om de vele praktische tips en oefeningen ook met hun leerlingen uit te proberen.

Volg de intensieve reeks 'Rekencoach' als je je wil verdiepen in rekenen en rekenstoornissen en de aanpak ervan. Ook interessant voor scholen die RTS willen integreren als klasmethode of voor differentiatie.

Deze website gebruikt zowel functionele als niet-functionele cookies. Meer info in onze Privacy Policy.